Pædagogiske principper

Overskrifter i de pædagogiske aktiviteter:

I Børnehuset tager vi afsæt i 3 hovedoverskrifter i det pædagogiske arbejde med børnene:

• Sproglige udvikling. I den daglige praksis arbejder vi bevidst med sproglige understøttende metoder; dialogisk læsning, rim og remser, eventyr og spil. I vuggestuen bruger vi "Sprogtrappen", som pædagogisk redskab til at have et fokus på det enkelte barns og gruppens sproglige udvikling. I børnehaven kan vi ved bekymring bruge det lovpligtige materiale "Sprogvurdering 3-6", som er det materiale der også bruges i folkeskolen.
    Vi har en pædagog/ ”sprogkoordinator”, som sammen med den pædagogiske leder, har det overordnede ansvar for Børnehusets samlede sprogindsats.
  • Leg og motorik. Vi ved, at børn lærer bedst og mest, når de leger og bruger kroppen. Vi har indrettet et særligt rum i hvert team til grovmotorisk udfoldelse. Vi bruger legen til at skabe deltagelse for alle børn og vi har flere pædagoger i huset med særlig viden og interesse for leg og motorik med børnene.
  • Natur og udeliv. Vi har en stor legeplads, med mange muligheder for udfoldelser. På legepladsen er en bygning indrettet til naturværksted. Dertil bruger vi Volden, naturlegepladsen, skov, fælled mm. Mange børn udvikles og trives bedst ude i det fri, hvor der er højt til himlen og rummeligheden er større.

Pædagogisk metode:

Vi opdeler børnene i mindre aktivitetsgrupper hver formiddag. At være en del af et børnefællesskab er en forudsætning for at kunne lære og udvikle sig. Vi bestræber os på, at hjælpe alle børn til at opleve sig som inkluderet i børnefællesskabet, og have gode venner. Vi tager udgangspunkt i arbejdsmetoden; ”Fri for mobberi”, som er en særlig tilrettelagt pædagogisk metode til at arbejde med børn fra 0-6 år omkring empati, indlevelse for andre og selvværd.

Vi har fokus på, at have en rød tråd og fælles pædagogisk afsæt i hele institutionen. Derfor arbejder vi ex. med den pædagogiske læreplan i temaer på skift, 2-3 måneder af gangen

Vi har altid fokus på barnets ressourcer og kompetencer, da vores børnesyn er, at børnene altid gør det bedste de kan, for at samarbejde med andre børn og voksne.

Børn har udbytte af struktur og genkendelighed i hverdagen. Derfor arbejder vi med faste ugeplaner. Børnene har faste siddepladser til frokost, og bliver opdelt i mindre grupper under aktiviteter og måltider.

Der er mange rutiner i hverdagen, såsom måltider, bleskift, påklædning, oprydning mm, som alle giver gode muligheder for at tænke pædagogikken ind. Børnene er glade for at bidrage og deltage i de praktiske gøremål. Vi vægter, at børnene får tid til dette i dagligdagen. Udvikling af børnenes kompetencer til at kunne mestre selv; ex. selv tage tøj af og på, selv hente en ren ble, selv øse mad op, giver dygtige, robuste og selvstændige børn. Det er ex. ligeledes særdeles godt for børnenes motoriske udvikling at bruge trapperne, frem for elevatoren. Dette vil vi også opfordre forældre til at gøre.

Pædagogiske overvejelser i til forhold indretning af grupperum og legeplads.

Vi har indrettet grupperummene med fokus på opdeling i legezoner. Dermed indbyder rummet til lege, som både kan være fysiske og mere stillesiddende. Særlig fysiske aktiviteter er der god plads til på alle etager, hvor der er ekstra rum, som indbyder til dette. Det er vigtigt, at børnene kan fordele sig i mindre legegrupper, med plads til uforstyrret leg. Når børnene er sammen om en god leg, lærer de allermest.

Legepladsen er ligeledes indrettet i forskellige legezoner; med sandkasse, gynger, mulighed for at klatre, cykle mm. Legepladsen vil løbende blive renoveret, så den er sikkerhedsmæssigt forsvarlig, og overholder alle regler for dette. Vi har ligeledes fokus på løbende at ændre og indrette legepladsen efter vores konkrete børnegruppe.